דלקת חניכיים- הגורמים המובילים לדלקת ואיך לטפל בה

בריאות חלל הפה משפיעה על אורח החיים שלנו. כאשר השיניים חזקות ובמקומן, נוח לנו לאכול, לדבר עם אנשים וכיף לנו לחייך. במקרה של מחלות או דלקת בחניכיים, יכול להופיע ריח רע מהפה, השיניים יהיו רגישות ולכן תהיה הגבלה במאכלים שנוכל לחתוך עם השיניים ובאופן כללי הדיווח יהיה על אי נוחות.

דלקת חניכיים היא מחלה של חלל הפה והיא נפוצה מאד. רוב האנשים חלו או יחלו בדלקת לפחות פעם אחת בחייהם. הדרך הטובה ביותר לטפל בדלקת היא מניעתה. שמירה על היגיינת הפה, הקפדה על צחצוח שיניים ושימוש בחוט דנטלי יסייעו להרחיק מחלות ובכלל זה את הדלקת. כמו כן, מומלץ לבקר במרפאת השיניים לפחות פעם בשנה ולבצע בדיקה תקופתית.

גורמים המובילים לדלקת חניכיים

הגורם הראשון שמוביל לדלקת הוא זה שציינו, היגיינה לקויה של חלל הפה. חוסר הקפדה על צחצוח, אכילת מאכלים מתוקים בלי לנקות את השיניים, כמו גם צחצוח לא נכון, יכולים לפגוע בשיניים. גם התעלמות ממצבים שיכולים להצביע על בעיה יכולה להחמיר אותה. היגיינה לקויה מובילה להתפתחות של פלאק על השיניים, שמוביל להתפתחות של הדלקת.

אף על פי שלהיגיינה יש חלק מרכזי בהגנה על השיניים, כדאי לדעת כי גם אנשים אשר שומרים על חלל הפה יכולים לסבול מדלקת. בחלק מהסיבות ניתן לשלוט ובאחרות לא. הכרות של הגורמים הנוספים המובילים אל דלקת חניכיים יכולה להוביל לטיפול מוקדם.

עישון– עישון אינו בריא בכל מקרה והוא מגביר את הסיכון להתפתחות מחלות בחלל הפה. אנשים מעשנים צריכים להיות מודעים לכך שהם נמצאים בקבוצת סיכון לפתח דלקת חניכיים ולכן מומלץ לפנות לרופא לבצע בדיקות באופן קבוע. מומלץ לשתף את הרופא בהרגל העישון ולקבל הנחיות כיצד לטפל בשיניים ובחניכיים.

מחסור בוויטמינים ומינרליים– תזונה לא מאוזנת או מחלות אשר גורמות לחסרים בגוף יכולות להיות סיבה להיווצרות דלקת חניכיים. באופן כללי כדאי לדעת כי ויטמין C נועד לשמור על המערכת החיסונית ולחזק אותה. כשהוא נמצא בחוסר, יכולה להתפתח גם דלקת חניכיים. כמו כן, חוסר בסידן, בוויטמין B, D יכולים גם הם להגביר את הסיכון להתפתחות הדלקת.

שינויים הורמונליים– השינויים ההורמונליים יכולים להשפיע בין היתר על חלל הפה ולהגביר את הסיכון להתפתחות דלקת חניכיים. התקופות המשמעותיות ביותר הן גיל ההתבגרות, תקופת ההיריון וההנקה ותקופת גיל המעבר. במקרה של היריון חשוב לדעת כי ההשפעה היא הדדית. כלומר, שינויי ההורמונים בתקופה זו יכולים להוביל לדלקת, אך הדלקת עלולה להוביל ללידה מוקדמת. לכן, חשוב מאד להקפיד על היגיינה ולא להסס להגיע אל רופא השיניים לצורך בדיקה, טיפול וקבלת המלצות לטיפול ביתי.

מחלות כרוניות– מחלות כרוניות יכולות להתבטא בדרכים שונות בגוף והן עלולות להחליש את המערכת החיסונית. כמו כן, במקרה של מחלה קבועה, ניתנות גם תרופות שאחת מההשפעות שלהן עשויה להיות שינוי של מאזן חלל הפה. מומלץ להקפיד על ביקור במרפאה, לשתף את הרופא בטיפולים השונים ולקבל הנחיות כיצד לפעול על מנת להימנע מדלקת.

גנטיקה– נראות השיניים, עוצמתן וגם נטייה לפתח דלקת חניכיים הן כולן מושפעות מהגנטיקה. ישנם אנשים אשר מדווחים כי הם ובני משפחותיהם מעולם לא סבלו מבעיות שיניים ולעומתם אנשים אשר מקפידים מאד על שמירה על חלל הפה והם סובלים ממחלות ודלקות.

זיהוי דלקת חניכיים

זיהוי מוקדם של דלקת בחניכיים יאפשר לטפל בה בהקדם. ברגע שמופיע כאב מומלץ לקבוע תור לרופא ולא להתעכב או לנסות לפתור אותו עם משככי כאבים. כאב של השיניים יכול להצביע על דלקת אך חשוב לציין כי פעמים רבות היא יכולה להיות גם ללא כל כאב.

ריח רע מהפה יכול להעיד על התפתחות של דלקת ומחייב בדיקה. גם שיניים חלשות, קושי לנגוס (למשל בתפוח) ושינוי של מראה חלל הפה, יכולים להצביע על היווצרות דלקת חניכיים. במצבים אלו חשוב להגיע אל הרופא בהקדם ולקבל טיפול מתאים וכמו כן הנחיות לשמירה ביתית על חלל הפה.

טיפול בדלקת חניכיים

הטיפול מתבצע במרפאת השיניים ומתחיל באבחון. מומלץ באופן כללי להגיע אל המרפאה אחת לשנה (כל עוד אין בעיות שיניים) ולבצע אבחון של חלל הפה והשיניים. בביקור יוכל הרופא להעריך אם ישנן בעיות שונות ולתת המלצות כיצד לפעול.

ניקוי אבן לטיפול בדלקת חניכיים

במידה ונמצא כי יש לך דלקת בחניכיים, הרופא יקבע את אופן הטיפול בהתאם לחומרת הדלקת ובהתחשב בגורמים שונים נוספים. פעמים רבות ניקיון יסודי של חלל הפה, אשר יכלול גם הסרה של האבנית, של בקטריות ושל רקמות נוספות שהצטברו מתחת לחניכיים, יוכל להספיק. במקרים אחרים יהיה צורך לנקוט בפעולות שונות ואף לבצע ניתוח.