שאלות נפוצות על עששת

עששת היא מחלה זיהומית המאפיינת את חלל הפה. הזיהום מוביל להרס של השיניים, השורש והחניכיים בכך שהוא פוגע ברקמות הקשות. בפועל, עששת יכולה לגרום לחורים בשיניים, כאבים בחלל הפה, להפרעה בפעולות בסיסיות כמו אכילה ודיבור ומכאן גם לפגיעה אסתטית של חלל הפה.

הגורמים שמובילים לעששת

ישנם מספר גורמים אשר יכולים לגרום להופעת עששת, בחלקם ניתן לשלוט ובאחרים יהיה קשה יותר לשלוט:

• גנטיקה – בכל מה שנוגע לבריאות חלל הפה, לגנטיקה יש השפעה משמעותית. ישנם אנשים שיש להם נטייה לפתח עששת ושהשיניים שלהם פחות עמידות בפני הזיהום ולעומתם אנשים אשר עמידים יותר בפני הזיהום ונזקיו.
  • תזונה – ההשפעה של התזונה על גופנו היא משמעותית והיא יכולה להשפיע על הופעת והתפתחות עששת בחלל הפה. התזונה המערבית עשירה בסוכרים ואלו משנים את רמת החומציות בחלל הפה, מה שיכול להוביל להתפתחות הזיהום.
  • היגיינה – הרגלי הצחצוח והשמירה על השיניים ישפיעו על התפתחות זיהומים. הרגלי היגיינה נכונים, אופן צחצוח השיניים והתדירות, יכולים להשפיע על הופעת עששת. הרגלים טובים יקטינו את סיכויי התפתחות המחלה ב-50% ויותר.
  • גיל – בניגוד למחלות רבות, במקרה של עששת, ככל שהגיל צעיר יותר כך הסיכוי לפתח את המחלה הוא גבוה יותר. הסיבה לכך היא בעיקר הורמונלית ובפועל אפשר לראות כי יותר ילדים סובלים מעששת לעומת מבוגרים.

כיצד ניתן למנוע עששת?

באופן טבעי חלל הפה שלנו מכיל חיידקים. לא ניתן להימנע מכך ולכן השאלה כיצד ניתן למנוע עששת היא במקום. הדרך למנוע את המחלה היא לשמור על היגיינה טובה ולהקפיד ככל האפשר על תזונה טובה. חשוב להקפיד על צחצוח שיניים יום יומי, כל פעם לפחות שתי דקות ובמברשת מתאימה. חשוב מאד שהמברשת לא תהיה קשה ולא רכה מדי ויש להחליפה כל שלושה חודשים לפחות.

מומלץ לפנות אל רופא השיניים ולקבל הדרכה לצחצוח נכון וכדאי מאד להגיע עם ילדים קטנים אל הרופא כדי שהוא יוכל להתאים עבורם מברשת ולראות כי הם אכן מצחצחים כראוי. בנוסף למברשת השיניים יש להשתמש בחוט דנטלי אשר יכול להוציא את רובד החיידקים שבין השיניים.

בנוסף לצחצוח יש לפנות אל הרופא לבדיקות תקופתיות אחת לשנה או יותר אם ניתנה המלצה על כך. בין היתר במרפאה יתבצע טיפול שיננית וניקיון יסודי של השיניים והרופא יוכל לבדוק את חלל הפה ואם ישנה התחלה של התפתחות עששת, הוא יוכל להרחיק את החיידקים בשלב מוקדם.

טיפול נוסף שיכול להתבצע במרפאה הוא איטום של השיניים. טיפול זה מתבצע לרוב בילדים והוא כולל איטום של החריצים ובכך מונע את היכולת של החיידקים ושל הזיהום לחדור אל השן. זוהי פעולת מנע מקובלת ונפוצה היום וניתן לקבל על כך פרטים נוספים במרפאה.

פעולה אותה ניתן לבצע בבית היא להקפיד על תזונה מונעת עששת. יש להימנע ממאכלים מתוקים ודביקים שיוצרים נזק ובמידה ואלו נאכלו כדאי לצחצח או לנקות את השיניים לאחר האוכל. כמובן, ניתן לקבל הנחיות במרפאה ובכך למנוע התפתחות של המחלה.

צפו בסרטון שמסביר על מניעת עששת:

(קרדיט לערוץ היוטיוב של סופרפארם)

מהם הנזקים שגורמת מחלת העששת?

חיידקי עששת גורמים להרס של השיניים. הם מצליחים לחדור את הרקמות הקשות ובכך ליצור חורים ואם אלו לא טופלו בזמן הם גם יחדרו אל השכבה העמוקה יותר ויפגעו בשורש השן. בסופו של דבר העששת יכולה להוביל גם לעקירה של השיניים.

אחת הדרכים לטפל במחלה ולהימנע ממנה היא להגיע באופן קבוע אל בדיקת הרופא. בבדיקה רגילה אפשר יהיה להעריך את מצב חלל הפה, לבדוק אם ישנו זיהום ולהרחיקו במהרה, גם אם אין כאב באותו הרגע.

איך להתמודד עם העששת לאחר שהופיעה?

לא תמיד מטופלים ידעו כי יש להם עששת. התחושה תהיה של כאב והרופא יוכל לבחון אם מדובר במחלת עששת או לא. ההתמודדות לא יכולה להיות באופן עצמי והזיהום לא יעבור ללא טיפול. בכל מקרה של כאב שיניים יש לפנות אל המרפאה ואם הרופא יזהה כי מדובר בזיהום הוא יוכל להמליץ על הפעולה המתאימה.

· ניקוי חלל הפה והשיניים: אם ישנה עששת שנמצאת בשלבים הראשונים ניתן יהיה לנקות את חלל הפה ולהרחיק את הזיהום. במקרה זה לא תמיד יופיע כאב ולכן לא תמיד אפשר יהיה לזהות את המחלה (אלא אם מגיעים אל הרופא לבדיקה שגרתית והוא מגלה את המחלה).

· סתימות: במידה ונמצא כי ישנו חור בשן אז יבצע הרופא סתימה. בשלב הראשון יהיה צורך לנקות את הזיהום ואת המחלה מהחלק הפנימי של השן ולאחר מכן אפשר יהיה לשים את הסתימה. שני השלבים מתבצעים באותו טיפול וניתן לחזור לשגרה במהרה, לאחר קבלת הנחיות מדויקות מהרופא.

· טיפול שורש: במידה וישנה מחלת עששת שחדרה את השן והגיעה אל השורש, יש צורך לבצע טיפול יסודי. האפשרויות העומדות בפני הרופא שונות ואת ההחלטות כיצד לטפל במחלה אפשר יהיה לקבל רק לאחר בדיקה מקיפה. את העששת יש להוציא מהחלק העמוק של חלל הפה ולא יהיה אפשר להסתפק רק בניקוי של השן וסתימה.