נסיגת חניכיים- הסיבות והטיפול

בריאות חלל הפה והשיניים משפיעה על רבדים שונים בחיים. שיניים בריאות מאפשרות לנו לאכול את כל המאכלים שאנו רוצים, לדבר בצורה ברורה וכשהן בריאות, הביטחון העצמי שלנו עולה. ישנן מחלות ופגיעות שונות שיכולות להיווצר בחלל הפה, אחת מהן היא נסיגת חניכיים.

בכתבה זו נבחן מהי נסיגת חניכיים, נבין מה יכול להוביל לתופעה, נגלה כיצד לאבחן אותה ומתי כדאי ללכת לרופא, נפרט על אופן הטיפול וכיצד יש להתנהל אחריו. כאן ננסה לענות על שאלות רבות שעולות אצל מטופלים רבים אך נציין כי תמיד ניתן לפנות אלינו בכל שאלה.

נסיגת חניכיים – הסיבות להיווצרות

נסיגת החניכיים היא מצב בו החניכיים משנות את המיקום שלהן ומתרחקות בצורה שגורמת לשורש להיות חשוף יותר. במהלך הנסיגה הרקמה אשר תומכת בשן ומייצבת אותה, נפגעת ולכן השן או השיניים הופכות לרופפות ומאבדות חלק מהחוזק שלהן. במקרה שהנסיגה לא תטופל, התוצאה עלולה להיות איבוד שיניים.

הסיבה העיקרית לנסיגה היא מחלת חניכיים, פריודונטיטיס. מחלה זו היא דלקתית והיא גורמת להרס של הרקמה. כמו כן למחלה, גם הסיבות הבאות יכולות לגרום לנסיגה:

• צחצוח לא נכון – ישנם אנשים אשר מצחצחים שיניים תוך הפעלת כוח רב. פעולה זו פוגעת ברקמות ועלולה להוביל למצב של נסיגת חניכיים. מומלץ לבחור במברשת שיניים רכה ולהתייעץ עם רופא השיניים על אופן הצחצוח.
  • פגיעה פיזית – פגיעה יכולה להוביל גם לנסיגה של החניכיים ובמקרה כזה כדאי להתייעץ עם הרופא ולבצע בדיקה יסודית של האזור. כמו כן, כסיסת ציפורניים, “אכילת” עיפרון ופירסינג יכולים לפגוע בחניכיים.
  • תרופות – אנשים אשר לוקחים תרופות באופן קבוע צריכים ליידע את רופא השיניים ולהיות במעקב. ישנן תרופות אשר מגבירות את הסיכון לנסיגה ולכן חשוב לדווח לרופא על המצב הרפואי.
  • טיפולי שיניים – ישנם טיפולי שיניים אשר יכולים להשפיע על נסיגת חניכיים. טיפולים אורתודנטיים, שחזורים דנטליים ותותבות דורשים מעקב קבוע. רופא השיניים ידע לבחון את מצב החניכיים ויכיר את הסיכונים השונים שמאיימים על חלל הפה.
  • עישון – אנשים מעשנים נמצאים בקבוצת סיכון לפתח מחלות שונות וכן לחוות נסיגת חניכיים. מומלץ כמובן להפסיק לעשן או לחילופין, להגיע לבדיקות תקופתיות ולבחון את מצב החניכיים.
  • אבנית – כאשר האבנית מצטברת על השן היא יכולה לדחוק את החניכיים ולהוביל למצב של נסיגה. טיפול תקופתי אצל שיננית יכול להפחית את הסיכון באופן משמעותי.
  • ליקויים – ישנם ליקויים שונים בחלל הפה כמו סגר לקוי או חיבור של הרקמה בין השפה לחניכיים. ליקויים אלו יכולים להגביר את הסיכון לנסיגה.

זיהוי נסיגת חניכיים

לרוב, נסיגת חניכיים לא תכאב ובוודאי שלא בתחילת הדרך. שלא כמו כאבי שיניים רבים אשר יגרמו לך לקבוע תור לרופא במהירות, במקרה של נסיגה, רבים נוטים להתעלם מהסימנים ובכך מזיקים לעצמם. התעלמות מהנסיגה רק תחמיר את המצב ותהפוך את הטיפול למורכב או ארוך יותר.

כבר בתחילת הנסיגה יהיו סימנים שזיהוי שלהם יוכל לעזור לך לטפל בה בזמן. רגישות של השיניים לחום או לקור יכולה להצביע על תהליך הנסיגה. דימום מאזור החניכיים, עם ובלי קשר לצחצוח, צריך להוות סימן אזהרה. בצקת או אדמומיות בחניכיים, תחושה של חולשה של השיניים ומראה של חניכיים מבריקות, כולם יהיו סימנים לנסיגה.

גם ריח רע מהפה, רגישות למאכלים חמים או קרים, מראה מטעה של שיניים שהמשיכו לגדול (הן נראות כך בשל הנסיגה של החניכיים) והופעת פצעים בחלל הפה, יכולים כולם להיות סימנים שמתחילה נסיגת החניכיים. בכל המקרים הללו יש לפנות למרפאה לאבחון וטיפול.

אופן הטיפול

במקרה של נסיגת חניכיים, אופן הטיפול משתנה בהתאם לשלב בו זוהתה הנסיגה ובהתאם למצב החניכיים. חשוב לדעת כי ככל שהנסיגה מתגלה בשלב מוקדם יותר, כך קל יותר לטפל בה. הטיפול יתחיל תמיד מאבחון של המקום, רישום של מצב החניכיים והבנה מה הוביל לנסיגה.

הטיפול יכול להתבצע כטיפול אורתודנטי בו תטופל שן או מספר שיניים שנמצאות בקדמה לעומת שאר השיניים. המטרה בטיפול זה היא ליישר את השיניים ולמנוע את החיכוך והתנועה שגורמת לנסיגה.

טיפול אחר יעצור נסיגת חניכיים על ידי חיתוך הרקמה. זהו טיפול פשוט יותר מכפי שהוא נשמע והוא יכול לעצור את הנסיגה ולהוביל לתוצאות מעולות. בנוסף חשוב מאד לטפל בעששת ורופא השיניים ייתן לך הוראות להמשך הטיפול, בבית ובמרפאה.

האם ניתן לבצע השתלת שיניים למי שיש נסיגת חניכיים?

הרבה מאוד רופאי שיניים יטענו שלא אך זה לא נכון. טיפולים כמו השתלת ON ALL 4 או השתלת בזאלית ביום אחד, הן בהחלט פתרון מצויין למי שיש נסיגת חניכיים. חשוב להבהיר שתותבות הן לא פתרון טוב במקרה של נסיגת חניכיים מכיוון שהן עלולות להחריף את המצב ולאחר זמן מה הן פשוט לא יתאימו למבנה החניכיים.

שמירה על השיניים לאחר הטיפול

בסיום הטיפול יש להמשיך להקפיד על היגיינת שיניים טובה. חשוב לבחור במברשת שיניים שמתאימה לחלל הפה ולבחון מול הרופא כי הצחצוח מתבצע כהלכה. ככל הניתן מומלץ להפסיק לעשן ולהימנע מהרגלים אשר גורמים להתפתחות נסיגת חניכיים. כמו כן, חשוב מאד להגיע אל המרפאה למעקבים כפי שימליץ רופא השיניים.